Katolsk Studentlag i Oslo er en forening for studenter, akademikere og andre interesserte.
Vårt formål er å være en møteplass for katolikker ved høgskolen og universitetet i Oslo.

 

4 søndag i fasten linker vi til pavens preken denne søndagen under hans reise i afrika.Les mer

Dette budet som vi hører om i søndagens første lesning, ble vi minnet på gjennom mediene flere ganger denne uken.Les mer

Herrens forklarelse på fjellet er av stor betydning for Jesus selv, for de tre apostlene, og ikke minst, for hver og en av oss.Les mer

Kjære brødre og søstre, Vi har nettopp begynt vårt førti dagers ”retrett” i fastetiden for å forbrede oss til påskens mysterium som har blitt åpenbart for oss gjennom Kristi seirende oppstandelse.Les mer

Liturgien i dag fører oss videre i den samme tematikken som forrige søndag, nemlig syndenes forlatelse. For en uke siden hørte vi om det vi skal gjøre for å ta imot Guds tilgivelse. I dag hører vi om den delen som tilhører Gud, dvs. hvilket svar Gud gir til den som bekjenner sin synd. Les mer

De utstøtte

16.02.09

Både første og tredje lesning i dag handler om de spedalskes skjebne i det jødiske samfunn. Den mosaiske lov kjente ingen barmhjertighet mot disse stakkarene. Straks noen fikk mistenkelige flekker på huden eller byller på kroppenm, måtte de vise seg for prestene. Hvis symptomene ikke forsvant innen...Les mer

5 søndag i det alminnelige kirkeårLes mer

2 februar: HERRENS FREMSTILLING I TEMPLET (Lk 2,22-40) Festen for Herrens fremstilling i Templet, populært kalt "kyndelsmesse", faller i år på en mandag, og selv om det ikke er en "obligatorisk" kirkedag, er denne festen verd en kommentar. Her i Frankrike, der jeg bor, er dagen mest...Les mer

I anledning av festen for Paulus omvendelse og avslutningen av det Paulinske år legger vi ut linker til flere tekster for dagens søndag.Les mer

"As Christians, we cannot fail to feel the need to transmit the message of the love of Jesus, especially to those who do not know him, or rather who are in difficult or grevious situations. Today I am thinking of migrants in particular. Their actual situation is undoubtedly varied: in some cases,...Les mer

Herrens dåp

11.01.09

Med dagens feiring av Herrens dåp i Jordan avslutter vi feiringen av det store mysteriet at Gud har blitt mennesket i Jesus Kristus, et mysterium som er så stort at vi ikke kan fatte det fullt ut. Ved å bli menneske ser vi at ”mine tanker ikke er deres tanker, og deres veier ikke mine veier” som...Les mer

Kjære brødre og søstre i Kristus! Så er den her igjen. Juletiden. Det vil si, når du leser dette er det fortsatt adventstid – i hvert fall for i kirken. For verden utenfor (selvsagt med noen unntak) er det juletid og det har det vært allerede et par uker. Det er slik markedskreftene virker, selv...Les mer

Kjære brødre og søstre i Kristus! Så er den her igjen. Juletiden. Det vil si, når du leser dette er det fortsatt adventstid – i hvert fall for i kirken. For verden utenfor (selvsagt med noen unntak) er det juletid og det har det vært allerede et par uker. Det er slik markedskreftene virker, selv i...Les mer

Julefred

23.12.08

Så er den her igjen. Juletiden. Det vil si, når du leser dette er det fortsatt adventstid – i hvert fall for i kirken. For verden utenfor (selvsagt med noen unntak) er det juletid og det har det vært allerede et par uker. Les mer

Og han tok bolig iblant oss. Det er en dyp lengsel i oss etter Guds nærvær. Når vi har det vondt, søker vi trøst, hos ham. Når vi har det godt, ønsker vi å dele vår glede med ham. Les mer

Viser innføringene 136 til 150 av 165
 
Katolsk Studentlag hovedside
Søk i nettstedet  
avansert søk  

ENGLISH