Katolsk Studentlag i Oslo er en forening for studenter, akademikere og andre interesserte.
Vårt formål er å være en møteplass for katolikker ved høgskolen og universitetet i Oslo.

 

Kan grådighet ha en fornyende kraft?

24.08.09

Gordon Gekko ber√łmte sats i Oliver Stones film Wall Street fra 1987, greed is good, gr√•dighet er et gode, synes fortsatt √• v√¶re god latin. Ledende √łkonomiske milj√łer synes i flere sammenhenger √• gi Gekko rett i hans p√•stand.

Skribent

Dr.theol./ forsker Paul Otto Brunstad

Tanken synes √• v√¶re at egeninteressen som finnes i gr√•digheten vil kunne v√¶re en revitaliserende drivkraft i markedet og f√• det √łkonomiske svinghjulet i gang igjen. Selv om argumentet i f√łrste omgang virker tilforlatelig, er gr√•dighetens vesen mer tvetydig enn som s√•. Et lite ekspose i det latinske spr√•ket, kan i dette tilfellet gi oss en del tilleggsmomenter i debatten om gr√•dighetens mulig fornyende kraft.

Som mange vil v√¶re kjent med, er gr√•dighet √• finne p√• listen over de syv d√łdssynder. Den kirkelatinske termen for gr√•dighet er avaritia. Begrepet har dobbel betydning. Det kan bety b√•de gr√•dighet og gjerrighet. Gr√•dighet knyttes i hovedsak til materielle verdier, men kan ogs√• dreie seg om √¶re og ber√łmmelse. Den gr√•dige elsker gale ting p√• en overdreven m√•te, sier Thomas Aquinas. Problemet er dypest sett troen p√• at forgjengelige verdier, kan sikre liv og fremtid. Kj√¶rligheten til penger, det som p√• gresk heter filarguria, erstatter troen p√• Gud samt verdien av det menneskelige fellesskap, som tilv√¶relsens dypeste grunn. Heri ligger det d√łdelige i d√łdssynden ut fra et teologisk perspektiv. D√łdssynden gj√łr at mennesket fanges i en vedvarende kverning omkring sine egne interesser. Dette er dette elementet som ligger i tanken som Luther i sin tid l√¶rte av Augustin, nemlig at d√łdssyndens gj√łr  mennesket innkr√łkt i seg selv, homo incurvatus in se.

Gekko og hans likesinnede overser denne doble bunnen i gr√•dighetens vesen. Spr√•ket gir et vink om at gr√•dighet ledsages av gjerrighet. Der det ene er, vil ogs√• det andre v√¶re. Stimulerer en til gr√•dighet, vil en mest sannsynlig ogs√• stimulere til √łkt gjerrighet. Kurvene peker ikke utover eller oppover, men mer og mer innover mot seg selv, incurvatus in se. Gjerrigheten er gr√•dighetens iboende motkraft, en kraft som p√• sikt vil nulle ut gr√•dighetens mulige positive ansatser. Var alts√• gr√•dighet bare √• forst√• som en ekspansiv kraft i menneskets natur, ville argumentasjonen ha noe for seg, men slik synes det dessverre ikke √• v√¶re. Gr√•dige mennesker blir selvsentrerte og fryktsommelige. De vil ogs√• fort henfalle til risikovegring og manglende initiativ p√• andres vegne enn seg selv. Frykten for √• miste det en har oppn√•dd, gj√łr at en ikke lenger t√łrr √• satse p√• fremtiden. En graver heller ned sitt pund i p√•vente av bedre tider.

Det er nettopp denne siden ved gr√•digheten vi i dag ser som et gjennomg√•ende trekk i markedet. I stedet for at gr√•dige mennesker og institusjoner freidig satser p√• fremtiden, lukker heller gjerrighetens h√•nd seg stadig tettere rundt verdiene en tidligere har skap. Finanskrisen et i s√• m√•te et godt eksempel p√• hvordan gr√•dighet avf√łder gjerrighet.

Det er disse aspektene ved den kristne og antikke forst√•elsen av gr√•dighet, som gj√łr at Gekkos, vurdering av gr√•digheten som en fornyende kraft, ikke helt strekker til. Min p√•stand vil v√¶re at selv om gr√•digheten i seg selv har et ekspansivt islett, vil gjerrigheten til slutt nulle ut, ja endatil forverre den krisesituasjonen den var tenkt √• kurere. Da vil heller det √• dyrke dyder som klokskap, retterferdighet og raushet, fungere som en langt bedre strategi.

Klokt lederskap - mellom dyder og d√łdssynder

Forandre ved å være for andre

Obamas ed og v√•re egne l√łfter

 
Katolsk Studentlag hovedside
Søk i nettstedet  
avansert søk  

ENGLISH