Katolsk Studentlag i Oslo er en forening for studenter, akademikere og andre interesserte.
Vårt formål er å være en møteplass for katolikker ved høgskolen og universitetet i Oslo.

 

Hvorfor blogge? En kristen bloggers synspunkter

01.05.11

GrundlĂŠggende set vil jeg beskrive mit bloggeri som et kald. Nu kan ”kald” jo forstĂ„s pĂ„ mange mĂ„der, men for mig er et kald at man pĂ„ en gang har lyst til noget – og at man fĂžler sig forpligtet til at gĂ„ denne vej ogsĂ„ i de perioder, hvor man ikke har lyst.

Skribent

Karen M. Larsen, Danmark

At blogge er derfor bÄde noget jeg gÞr af lyst, og noget jeg sommetider oplever som en byrde, som det er min pligt at bÊre.

Jeg oplever, at mit bloggerkald bestĂ„r i at vĂŠre ”en, der rĂ„ber i Ăžrkenen” (Mark. 1,3a). Mange af mine blogindlĂŠg handler jo om krydsfeltet kristendom og homoseksualitet – og som kristen og homoseksuel fĂžler jeg at Gud kalder mig til at kĂŠmpe for en inkluderende kristendomsforstĂ„else, hvor vi homoseksuelle ikke mĂždes med fordĂžmmelse og afvisning, men i stedet ses som ligevĂŠrdige medkristne med de samme sakramentale, rituelle og sjĂŠlesĂžrgeriske behov som andre kristne.

PÄ trods af, at det i en dansk folkekirkesammenhÊng, som jeg i dag er en del af, kun er et hÞjtrÄbende mindretal, der ser homoseksualitet som en synd og en art sygdom, sÄ er det imidlertid sÄdanne kristne, der fÄr lov til at dominere debatten. Det liberale flertal er i mine Þjne alt for tavs. Mit bloggeri er et forsÞg pÄ at bryde denne tavshed.

Nu har jeg jo en katolsk baggrund. Jeg er fĂždt ind i den katolske kirke, og indtil jeg var 23 Ă„r, hvor jeg meldte mig ud af kirken, var jeg dybt engageret i den katolske kirkes tro og liv.

Den katolske kirkes lĂŠreembede har siden midten af 1980’erne brugt stadigt mere energi pĂ„ at fordĂžmme homoseksuelt samliv. Officielt er der kun en tilladt rĂžst her – en rĂžst der fordĂžmmer. Ytrer katolikker sig Ă„bent imod denne fordĂžmmelse risikerer de at blive mĂždt med kirkelige sanktioner. PĂ„ denne mĂ„de er der derfor pĂ„ en gang en brĂžlende fordĂžmmelse – og en larmende tavshed. IsĂŠr hersker der en lammende tavshed om at der findes praktiserende (i begge betydninger) homoseksuelle katolikker, herunder ganske mange prĂŠster og hĂžjere gejstlige. IsĂŠr det forhold at mange, mĂ„ske op mod halvdelen, af de katolske gejstlige er homoseksuelle, er et tabu uden lige i katolsk sammenhĂŠng. Som den meget modige katolske teolog Mark Jordan har gjort opmĂŠrksom pĂ„, sĂ„ er det et tabu sĂ„ stĂŠrkt, at katolikker typisk ikke blot tĂžr tale om det, de tĂžr end ikke vide, at de ved det. Kun nĂ„r man pĂ„ vĂŠrste homofobiske maner vil sĂŠtte lighedstegn mellem homoseksualitet og pĂŠdofili kan eksistensen af homoseksuelle katolske prĂŠster nĂŠvnes, men da altid med den tilfĂžjelse, at det naturligvis drejer sig om ganske fĂ„ rĂ„dne ĂŠbler i den hellige kurv.

Denne katolske tavshed og ”se vĂŠk” kultur er mĂ„ske pĂ„ sin vis den katolske kirkes stĂžrste problem. Det handler jo ikke bare om at man som de indiske aber ikke vil se, hĂžre eller tale om at en stor del af prĂŠsteskabet er homoseksuelle. PĂ„ samme mĂ„de lader man ogsĂ„ som om man ikke ved, at mange af de heteroseksuelle prĂŠster ikke holder deres cĂžlibats lĂžfte. Og at kun de fĂŠrreste katolske ĂŠgtepar afstĂ„r fra at bruge prĂŠvention, hvis de ellers har adgang til den, tales der jo ogsĂ„ forblĂžffende lidt om, ligesom kun fĂ„ af de katolske kvinder, der fĂžler et kald til prĂŠsteembedet, tĂžr stĂ„ Ă„bent frem og fortĂŠlle herom.

Den katolske kirke har derfor virkelig brug for mennesker, der tÞr rÄbe i Þrkenen. Modige profetiske rÞster, der tÞr tale de kirkelige magthavere midt imod. Som ekskatolik kan jeg kun stÄ udenfor, og gÞre opmÊrksom pÄ problemerne. Men mÄske Gud kalder andre til at hÊve rÞsten indefra?

 
Katolsk Studentlag hovedside
Søk i nettstedet  
avansert søk  

ENGLISH